اجتماعی - خاطره

گذری بر مسائل روز جامعه اعم از فقر، بی کاری، بیماری، ازدواج، اعتیاد، کودک آزاری و ... با مدیریت خانم بشیری

اجتماعی - خاطره

گذری بر مسائل روز جامعه اعم از فقر، بی کاری، بیماری، ازدواج، اعتیاد، کودک آزاری و ... با مدیریت خانم بشیری

١۳ حقیقت بسیار جالب

 

١. چرا موقع خندیدن گریه می کنیم؟

کارشناسان مربوطه هنوز علت آن را نمی دانند اما به نظر می رسد که "خندیدن" و "گریه کردن" شبیه به واکنش های روان شناسی می باشد. "روبرت پرووین" روان شناس دانش گاه "مری لند" می گوید: هر دوی آن ها زمانی اتفاق می افتد که احساسات تا حد زیادی تحریک می شود. "لی دووفنر" استاد دانشگاه میامی و چشم پزشک انستیتو "باسکون" نیز بیان می دارد: گریه کردن، واکنشی پیچیده تر از خندیدن است که معمولاً با ناراحتی همراه می باشد. اشک با احساسات مختلفی از جمله درد و ناراحتی و در بعضی موارد خوشحالی بیش از حد تحریک می گردد. "خندیدن" و "گریه کردن" با بی اثر کردن هورمون کورتیزول و آدرنالین، استرس را از بین می برد بنابراین اتفاقاتی بسیار خوب به شمار می روند. پس اگر هنگام خندیدن، گریه کردید، در واقع شانس به شما رو کرده است.

۲. چرا پیاز، اشک چشم ها را در می آورد؟

با قاچ زدن پیاز، سلول های آن پاره می شود که این موضوع باعث آزاد گشتن آنزیم هایی می گردد که گازی به نام "پروپانتیل سولفکسید" را تولید می کنند. هنگام رسیدن این گاز به چشم ها، اشک آن ها در می آید و موجب ایجاد "اسید سولفوریک" بسیار رقیقی می شود که در نهایت چشم را می سوزاند. در این هنگام مغز به چشم پیغام می دهد تا اشک بیش تری جاری و قرمز و متورم شود. واکنش شیمیایی پیاز، یک مکانیسم دفاعی است که در برابر آسیب دیدن خود مقاومت می کند. بهتر آن که، قبل از خرد کردن پیاز، آن را داخل فریزر بگذارید تا از سوزش و ریزش اشک چشمان تان جلوگیری کنید چرا که دمای سرد، روند آزاد شدن آنزیم ها را کند می نماید و در نتیجه سوزش چشم و ریزش اشک از آن ها را به تأخیر می اندازد.

۳. چرا مفصل های تان صدا می دهند؟

بیش تر مفاصل بدن، مفصل های دوتایی متحرک مثل بند انگشت ها و شانه ها هستند که دو استخوان را با پوششی به نام کپسول مفصلی به هم وصل کرده اند. داخل پوشش مفصل ها مایع لغزنده و زلالی است که مقداری گازهای نامحلول نیز در آن وجود دارد. وقتی که شما مفصل های تان را می کِشید، در واقع به آن ها و مایع بین شان فشار وارد می کنید که با این کار، گاز نیتروژن محلول رها می شود. آزاد شدن هوا بین پوشش مفاصل، همان صدایی ست که می شنوید. در هنگام رها گشتن گاز، مفصل ها انعطاف پذیرتر می شوند؛ مثلاً در ورزش یوگا شما قادرید تا مفصل های تان را خوب بکشید اما امکان دارد که آن ها بعد از یک بار صدا کردن، فوراً صدا ندهند. این اتفاق، به این دلیل است که گاز آزاد شده باید دوباره در مایع حل گردد که این فرآیند حدود ١۵ الی ۳٠ دقیقه به طول می انجامد. اگر شما از روی عادت، مفصل های تان را به صدا در می آورید تا تنش تان را از بین ببرید، بهتر است به جای آن، ۳٠ ثانیه بر روی نفس کشیدن تان تمرکز کنید. صدا کردن مفاصل به آتروز منجر نمی شود اما می تواند به گرفتگی مفصل ها و کم کردن توان و قدرت آن ها بدل گردد.

۴. چرا موهای تان سیخ می شود؟

سیخ شدن موها زمانی اتفاق می افتد که یا سردتان است یا ترسیده اید. در پایه ی هر مو یک ماهیچه ی کوچک قرار دارد که با انقباضش باعث ایجاد برجستگی کوچکی بر روی پوست می شود که در نهایت پوست، حالتی شبیه به پوست مرغ پَر کنده پیدا می کند. این واکنش، منجر به حفظ و محبوس شدن گرما در لابه لای موها می گردد. این حالت در مواقعی که آماده ی واکنش های سریع هستید نیز روی می دهد. سیخ شدن موها یک مشکل پزشکی نیست ولی اگر از نمایان شدن اثرات آن ناراحتید بهتر است لباس گرم بپوشید یا در محیط های آرام قرار بگیرید و از هرگونه ترس و وحشتی جلوگیری کنید.

۵. چرا پلک چشم تان می زند؟

این وضعیت ناراحت کننده، بیش تر مواقع برای پلک پایینی چشم ها اتفاق می افتد. کارشناسان معتقدند که خستگی، استرس و مصرف کافئین زیاد باعث به وجود آمدن ِ این شرایط می شود. بنابراین خستگی چشم، تغذیه نامناسب، مصرف بیش از اندازه مشروبات الکلی و آلرژی ها هم به این موضوع دامن می زنند. خوشبختانه این مورد هیچ تأثیر بدی بر روی بدن ندارد و خود به خود هم از بین می رود.

۶. چرا همیشه دمای بدن تان سرد است؟

دمای بدن با فعالیت هیپوتالاموس در مغز تنظیم می شود. هیپوتالاموس به جسم پیغام می رساند تا گرما را بیرون و سرما را جای گزین آن نماید. آهن در این فرآیند نقش به سزایی را ایفا می کند بنابراین افرادی که کم خونی دارند بیش تر احساس سرما می کنند. گردش ضعیف خون نیز که بر اثر فشار خون بالا یا مصرف دارو اتفاق می افتد در میان بیماران می تواند منجر به احساس سرما گردد. تیروئید کم کار هم متابولیسم افراد را تا حدی پایین می آورد و باعث می شود تا بدن گرمای لازم را تولید نکند. مطالعات اخیر نشان داده که حتی ممکن است زمینه های ژنتیکی در ایجاد احساس سرمای افراد مؤثر باشد. اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید که مادام به ژاکت یا لباس های پشمی حتی در تابستان نیازمندید، غذاهای آهن دار مانند گوشت قرمز کم چرب، لوبیا و سبزیجات برگ دار سبز بخورید تا با کم خونی شما مقابله کند. هم چنین از مصرف نیکوتین که باعث انقباض رگ های خون و ضعیف شدن گردش خون می گردد، خودداری نمایید.

۷. آیا گوش های تان هنوز رشد می کند؟

بله، گوش خارجی رشد می کند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط پزشکان عمومی کالج بریتانیا، هنگام تولد، سایز گوش ها به تناسب همان موقع است ولی هرچه بدن بزرگ تر می شود، گوش ها هم بزرگ تر و برجسته تر می گردند. این اعضا تا ١٠ سالگی به سرعت رشد و سپس سالاانه ۲۲.٠ میلی متر رشد می کنند. مطالعات دیگر نشان می دهد که لاله گوش به خودی خود در طول زندگی مان بزرگ می شود که از مردها بزرگ تر از خانم هاست. بنابراین، سایز مجرای گوش که با استخوان و غضروف شکل می گیرد تا سن پیری رشد نمی کند.

۸. آیا همه بچه ها بدون خال یا لک به دنیا می آیند؟

سوای از بعضی از نوزادان که با خال مادر زادی یا ماه گرفتگی به دنیا می آیند مابقی تا زمانی که پا به این دنیا نگذاشته اند هیچ گونه خالی ندارند و هنگام برخورد با نور آفتاب دچار لک و خال در پوست شان می شوند. اگر کودکان زیاد در معرض نور آفتاب قرار بگیرند مخصوصاً آنانی که دارای پوست زیبا و چشم های روشن هستند، بیش تر هم در معرض لک پوستی می باشند بنابراین احتمال ابتلا به سرطان پوست در آن ها بیش تر است. "رابین آشینوف" سرپرست مرکز جراحی های پوست می گوید: لک هایی که بر روی گونه های بچه هایی با موهای قرمز وجود دارد جزء زیبایی آن ها نیست بلکه به دلیل آسیب های ناشی از آفتاب است و امکان دارد به مولکول DNA سلول ها، آسیب رسیده باشد. بچه ها و بزرگ سالان دارای ِ لک، بایستی به صورت مداوم زیر نظر متخصص پوست قرار بگیرند و از کرم های ضد آفتاب با اس پی اف ۳٠ یا حتی بالاتر استفاده کنند.

۹. چه چیزی باعث خواب رفتگی و مورمور شدن می شود؟

مورمور شدن به علت نرسیدن جریان خون به عصب تحت فشار رخ می دهد. اگر به مدت طولانی در یک جا بنشینید یا حتی پاهای تان را روی هم بیندازید، در واقع بر روی عصب های تان، فشار زیادی وارد می آورید که این موضوع باعث خواب رفتن یا احساس کرختی در پاها می شود. این حس آزار دهنده بیش تر در دست ها، پاها و قوزک پا اتفاق می افتد و پیامی را به مغز می رساند. عوض کردن حالت نشستن، تنها راه حل برای برطرف نمودن این مشکل است. اما این احساس دل خراش به ندرت می تواند نشانه بیماری هایی مانند دیابت، لوپوس و ام اس باشد. اگر مور مور شدن بدن تان با تغییر حالت نشستن از بین نرفت، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

١٠. چرا اطراف لامپ ها هاله ای از نور می بینیم؟

این پدیده به علت خطای کروی رخ می دهد که یکی از خطاهای بصری انسان است. در روز، مردمک چشم، تنگ می گردد و اجازه می دهد که نور با عدسی چشم برخورد کند. در شب، وقتی که مردمک ها گشاد می شود تا نور بیش تری را وارد نماید، چشمان شما مسیر بزرگ تری را برای لنز در نظر می گیرد. هر چه لنز دورتر رود، از وضوح نور کاسته می شود به گونه ای که اگر شما از مرکز دور شوید، اشعه های نور به مرکز چشم شما متمرکز نمی گردند. این چرخه را حس می کنید چرا که لنز گرد است. اگر شما همیشه این حلقه ها را می بینند، به احتمال زیاد چشم تان خوب است. اما هاله هایی که در اثر تاری لنز به وجود می آیند، یکی از نشانه های آب مروارید می باشد. امکان دارد دیدن ناگهانی هاله، نشانه ی گلوکوم یا افزایش فشار چشم نیز باشد؛ بنابراین اگر هاله ی جدیدی را می بینید برای تست و آزمایش های مختلف به پزشک مراجعه کنید.

١١. آیا مچ پای چاق برای شما خوب است؟

اگرچه دانشمندان اهمیت شکل قوزک پا را مورد مطالعه قرار نداده اند اما تحقیقات دیگری در زمینه چربی به این سوال پاسخ می دهد. چربی های شکمی و اعضای دیگر بدن، به میزان زیادی با اختلال متابولیسم مرتبط است مانند دیابت نوع دو که چربی های پا با این بیماری در ارتباط می باشد. "وندی کورت" استاد دانشگاه "کلورادو"، در مطالعه ای دریافت که خانم های یائسه با میزان چربی بیش تر در پاهای خود، در معرض خطر کم تری برای ابتلا به بیماری های قلبی، فشار خون، و دیابت نوع دو قرار دارند. احتمالاً چربی های جمع شده در پا، تری گلیسریدها را از گردش خون بیرون کشیده و ذخیره کرده است. او می گوید که خارج کردن این سلول ها از بدن مثلاً به روش "لیپوساکشن" ایده ی خوبی نیست و این تأثیر را از بین می برد.

١۲. آیا آدامس و پنیر برای دندان های شما خوب است؟

هر زمان که غذایی را مصرف می کنید، باکتری های دهان تان نسبت به آن ها، یک واکنش شیمیایی نشان می دهند و باعث تولید نوعی اسید آلی می شوند که در نتیجه به پوسیدگی دندان می انجامد. با خارج کردن بقایای غذا از بین دندان ها، شستن دندان ها با آب و رقیق کردن اسید تولید شده باعث می شوید تا بزاق با این فرآیند مقابله کند. "جیمز وفل" رئیس انستیتو تحقیقات دندان پزشکی می گوید: "ما متوجه شدیم که عمل مکانیکی جویدن، ترشح بزاق را تحریک می کند." اما در مقابل، چربی های پنیر به عنوان یک عامل حفاظتی برای دندان ها عمل می نماید. علاوه بر آن، پنیر حاوی کلسیم و فسفات است که از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند و آن ها را محکم می نماید. میان وعده های غذایی تان را محدود کنید تا تعداد دفعات مواجهه شدن دندان ها با اسید کاهش یابد، آدامس های بدون قند را بعد از غذا بجوید و یا غذای تان را با تکه های کوچک پنیر تمام نمایید.

١۳. چرا در ناحیه پهلو احساس گرفتگی می کنید؟

"روبرت گتلین" پزشک نیویورکی می گوید: "دویدن و خنده های مداوم، دو دلیل معمول گرفتگی در پهلوها می باشند که حداقل یک چیز مشترک یعنی فشار بر دیافراگم را به همراه دارند." وقتی به شدت می خندید، هوای زیادی را وارد ریه می کنید و زمانی که ماهیچه های شکمی منقبض می شوند به دیافراگم فشار وارد می آورند. چنین موقعیتی زمان جیغ کشیدن هم به وجود می آید چرا که در ماهیچه ها، گرفتگی و اسپاسمی رخ می دهد که همه ی ما آن را می شناسیم. گاهی اوقات، هنگام زیاد خندیدن، دردی در ناحیه بازوی سمت راست تان احساس می کنید که بدین علت است که عصبی که دیافراگم را تغذیه می نماید به سوی شانه ی سمت راست هم می رود. علاوه بر این، امکان دارد، خنده ی از ته دل، حالتی را به وجود آورد که تصورتان بر این باشد که دچار حمله قلبی شده اید! بنابراین با آهسته تر خندیدن، فشار بر دیافراگم را متوقف کنید، سعی نمایید نفسی آرام و عمیق بکشید و از خوردن وعده های حجیم اجتناب ورزید تا خون زیادی به سمت روده ی شما جریان پیدا نکند و دچار مشکل نشوید.



منابع این نوشتار محفوظ است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.