اجتماعی - خاطره

گذری بر مسائل روز جامعه اعم از فقر، بی کاری، بیماری، ازدواج، اعتیاد، کودک آزاری و ... با مدیریت خانم بشیری

اجتماعی - خاطره

گذری بر مسائل روز جامعه اعم از فقر، بی کاری، بیماری، ازدواج، اعتیاد، کودک آزاری و ... با مدیریت خانم بشیری

چگونه نوجوان مان را هنگام کار با اینترنت کنترل کنیم؟

 

بر طبق فرهنگ ما‌، تربیت فرزند دارای بایدها و نباید‌های خاصی است و در این زمینه، برای آن‌ که نوجوانتان به سلامت از این بزرگ راه عبور کند‌، نباید چند نکته مهم در باب دنیای مجازی را فراموش کنید.

١. با فرزندتان صحبت کنید.

به یاد داشته باشید که به عنوان والدین بچه، مسئول تربیت او هستید و هیچکس نمیتواند مانند شما او را برای زندگی امروز آماده نماید. همان گونه که در کودکی با گفتن "جیز"، او میفهمید که نباید به وسیله ی تیز و یا داغ دست بزند‌، امروز هم با یک کلام شیرین میتوانید در مورد خطرات استفاده‌ی نادرست از اینترنت با او صحبت کنید و به او بیاموزید که کاربری هوشمند و مسئول باشد.

۲. قانون مهم دنیای مجازی را به او یاد بدهید.

"کاری که در دنیای واقعی نباید انجام دهی، در دنیای مجازی هم ممنوع است."

٣. نمی‌ شود استفاده از اینترنت را ممنوع کرد اما می‌ توان برای آن قوانینی گذاشت.

مثلاً کاربرد واژه ی اینترنت نامحدود، نباید در خانه‌ی شما مجاز باشد. ساعاتی که فرزندتان اجازه دارد از اینترنت استفاده کند را مشخص نمایید. این زمان تعیین شده برای نوجوان کم سنتر، باید کم‌ تر تنظیم گردد.

۴. اگر بتوانید رایانه‌ی خانه را جایی بگذارید که در کنترل نگاه شما هم باشد‌، حتماً اینکار را انجام دهید.

اما اگر چنین چیزی ممکن نیست و یا فرزندتان رایانه شخصی دارد، (پیشنهاد می کنیم که چنین وسیله‌ای را تا ابتدای سنین جوانی و ورود به دانشگاه خریداری ننمایید) نگذارید تا او در یک اتاق با دری بسته، با آن کار کند یا باید در آن اتاق، شما هم رفتوآمد داشته باشید.

۵. علم خود را از اینترنت بالا ببرید.

باید هم‌ پای فرزندتان در یادگیری اینترنت پیشرفت کنید. اگر هم،‌ پای ِ رفتنتان نباشد‌، جا می‌مانید و آن‌ وقت نمیدانید چه اتفاقاتی ممکن است برای او پیشآید. به‌ روز بودن شما به همراهی با فرزندتان کمک می‌کند.

۶. بد نیست هر از گاهی به رایانه سر بزنید و ببینید چه جستجوهایی انجام شده است‌.

البته این مهندسان دانشگاه نرفته‌، آن‌ قدر به کوچه پس کوچه‌های اینترنت وارد هستند که ممکن است بتوانند اثر پای خود را پاک کنند. اگر رفتار غیر‌معمولی از فرزندتان دیدید، برنامه‌هایی مخصوص والدین کارآگاه روی سیستم نصب کنید تا مطمئن شوید خطری او را تهدید نمی‌ کند البته در شرایط عادی چنین چیزی لازم نیست.

آخرین نکته و مهم ترین این است که اگر شما جا خالی بدهید‌، خیلی زود، هر چیز و هر کسی، جایتان را پر می کند. اشتغال زیاد و وقت نگذاشتن برای فرزندان‌، او را به سمت دنیای مجازی سوق می‌دهد که میتواند دوستان و نزدیکان همیشه در دسترسی داشته باشد که دائماً در کنار او هستند. اگر خانواده‌ی گرم و صمیمی داشته باشید‌، برای اوقات فرزندانتان برنامه‌ ریزی کنید‌، با او دوست باشید و بگذارید اتاق‌های خانه‌تان با خاطرات شیرین با هم بودن، پر شود؛ با این روش، شما بزرگ‌ ترین فیلترینگ را در قلب نوجوانتان ایجاد کرده‌اید.



منابع این نوشتار محفوظ است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.