اجتماعی - خاطره

گذری بر مسائل روز جامعه اعم از فقر، بی کاری، بیماری، ازدواج، اعتیاد، کودک آزاری و ... با مدیریت خانم بشیری

اجتماعی - خاطره

گذری بر مسائل روز جامعه اعم از فقر، بی کاری، بیماری، ازدواج، اعتیاد، کودک آزاری و ... با مدیریت خانم بشیری

این ۹ مهارت را به کودک بیاموزید!

 

در باب برخورد با کودکان، بهترین راه این است که خطرات موجود بر سر راه آن ها را با زبانی قابل فهم برای شان توضیح و نیز روش‌ های پیش گیری از این خطرات را هم به آنان آموزش دهید. در این بین آموختن روش‌های محافظت از خود، از همه مهمتر می باشد حتی مهمتر از فراهم کردن خوراک و پوشاک مناسب. البته فراموش نکنید که در یاد دادن موارد خطرساز به کودک خود، باید خیلی حساب شده و منطقی عمل کنید چرا که اگر قرار باشد همه خطرات پیرامونی اش را به وی توضیح دهید، باعث می شود تا آثار روانی نامطلوبی بر جای بماند و کودک دیگر به هیچ چیز و هیچ کس اعتماد نخواهد داشت و یک احساس اضطراب و ترس همیشگی، با او همراه خواهد بود. از طرف دیگر اگر از گفتن این موضوعات صرفنظر نمایید، باز هم این رفتار، عواقب خاص به خودش را به دنبال خواهد داشت. به یاد داشته باشید که هیچ‌گاه نباید برای هوشیار نمودن کودکان از بیان ِ قصه‌های ترسناک استفاده کنید چون این داستان‌ها بچه‌ها را در وحشت و اضطراب رها می‌کند و نیز هیچ راه‌ حلی به آن ها یاد نمی‌دهد. در این خصوص میتوان از آموزش ۱٠ مهارت مهم به فرزند خود سود ببرید. این مهارت ها از این قرارند:

۱. احساس امنیت

باید به کودکان بیاموزید که هر انسانی دارای حق و حقوقی می باشد که از جمله آن ها می توان به حق نـَفـَس کشیدن، حق زنده ماندن، حق امنیت داشتن و بسیاری حقوق دیگر اشاره نمود. کودک باید بداند که حق امن ماندن جزو حقوق طبیعی اوست و دیگران وظیفه دارند تا حقانیت او را به رسمیت بشناسند.

۲. محافظت از بدن خود

کودک باید بفهمد که صاحب تمام بدن خود است و کسی حق ندارد بدون رضایت او و والدین‌اش، بدن وی را لمس کند.

٣. کمک گرفتن از دیگران در برابر باج‌ گیرها

افرادی که از بچه‌ها باجگیری می‌کنند از لحاظ روانی اشخاصی ترسو هستند که در برابر جمع هراسان میشوند و پا به فرار می‌ گذارند. کودک باید بداند که در چنین مواقعی مسئله را با دوستان، مسئولان مدرسه یا پدر و مادر خود در میان بگذارد و از ایشان کمک بگیرد. گاهاً بچه‌ها از ترس تنبیه شدن توسط والدین خود به خاطر از دست دادن وسایل‌ شان، به هیچ عنوان تسلیم نمی‌شوند که این موضوع بسیار خطرناک است چرا که امکان دارد برای ایشان تهدید جانی در بر داشته باشد.

۴. گفتن حقیقت

اگر در هنگام صحبت با کودک خود، همیشه به وی یادآور شوید که پشتیبان دائمی او در زندگی هستید، کودک هم فرا می‌ گیرد تا مشکلات و رازهای خود را با شما در میان بگذارد و از شما کمک بطلبد.

۵. مورد قبول قرار گرفتن

اگر فرزند شما مسئله‌ای که باعث آزار و اضطراب او می شود را برای تان تعریف کرد، هیچگاه به او نخندید یا واکنشی نشان ندهید که سبب ایجاد احساس حماقت در وی گردد حتی اگر موضوع خیلی پیشپا افتاده باشد چون این کارتان باعث می‌ شود که کودک به تدریج مشکلات خود را پنهان نماید و بروز ندهد حتی زمانی که مورد آزار و اذیت واقعی قرار بگیرد.

۶. راز دار نبودن

همیشه برنامه‌های تلویزیونی و یا حتی خود والدین، کودکان را به راز دار بودن تشویق می‌ کنند و به آنان می‌ آموزند که رازداری باعث تقویت اعتماد دیگران به ایشان میشود؛ اما باید به فرزندان خود تأکید نمایید که هیچ رازی نباید بین آن ها و بزرگ‌ ترهای شان وجود داشته باشد به ویژه کودک آزاری و سوء استفاده ی جنسی و بدنی.

٧. مهارت " نه" گفتن

برخی والدین به فرزندان خود میآموزند که همیشه باید به حرف بزرگترها گوش کرد چون حق با بزرگترهاست اما در واقع، این آموزش کاملاً غلط است و کودک باید یاد بگیرد که گاهی هم به خواسته‌های دیگران "نه" بگوید چون در غیر این صورت کودک خود را تسلیم هر نوع خواسته‌ بیمار گونه و آزاردهنده‌ای خواهد کرد.

۸. صحبت نکردن با غریبه‌ها

کودکان هیچ‌گاه نباید با افراد غریبه صبحت کنند یا هدیه‌ای از آن ها دریافت نمایند حتی یک شکلات یا آدامس. البته در این بین، به کودک خود آموزش دهید که گاهی استثناهایی هم وجود دارد. مثلاً اگر در خیابان گم شد، باید پیش پلیس برود و از آن ها کمک بخواهد.

۹. قانونشکنی

به کودکان خود آموزش بدهید که در مواقع خطر و شرایط بحرانی اجازه دارند هر قانونی را زیر پا بگذارند و هر عملی را برای نجات خود انجام دهند بدون آن که مورد سرزنش و تنبیه قرار گیرند. مثلاً میتوانند فرار کنند، خیلی بلند فریاد بکشند و غیره.



منابع این نوشتار محفوظ است.

نظرات 1 + ارسال نظر
nilooo-teh چهارشنبه 6 بهمن 1395 ساعت 17:32 http://sabah.2fh.co

سعادت و خوشبختی رو براتون آرزومندم...خوشحال میشم به منم سر بزنین نیومدی هم اشکال نداره بازم ممنون موفق باشی
65168

سلام دوست عزیزم. با سپاس فراوان از حضور گرم تان. من هم به وبلاگ تان سر زدم. خیلی عالی بود. اما به هیچ وجه نتوانستم پیامی برای شما بگذارم. امیدوارم در راستای زندگی و کارتان به پیروزی های روزافزون دست یابید .../ خاطره

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.