اجتماعی - خاطره

گذری بر مسائل روز جامعه اعم از فقر، بی کاری، بیماری، ازدواج، اعتیاد، کودک آزاری و ... با مدیریت خانم بشیری

اجتماعی - خاطره

گذری بر مسائل روز جامعه اعم از فقر، بی کاری، بیماری، ازدواج، اعتیاد، کودک آزاری و ... با مدیریت خانم بشیری

از گفتن این جملات به فرزندتان بپرهیزید!

http://www.lisa-legalinfo.com/wp-content/uploads/2017/01/momscold170110.jpg

 

گاهی در اطراف مان به خوبی می بینیم که بسیاری از والدین، هر از چند گاهی به دلیل رفتارهای زشت کودکان شان، شکایت می‌ کنند. بعضی مواقع، منشأ این عمل، جملات نامناسبی است که والدین به فرزندان خود می‌ گویند. اگر شما نیز یکی از جملات زیر را بکار میبرید، باید بگویم که فقط وقتتان را تلف میکنید.

پس از گفتن این جملات به فرزندان تان بپرهیزید:

۱. "تمامش کن".

احتمالاً شما هم جملاتی مانند "بس کن" و "تمامش کن" را خطاب به کودک تان زیاد به کار میبرید. به عنوان مثال هنگامی که او پایش را مادام به زمین می‌ کوبد و یا درون ماشین زیاد تکان می خورد. اما باید بدانید که این عبارات، مشکل شما را حل نخواهد کرد چرا که او با شنیدن آن ها، رفتار اشتباه خود را تشخیص نمی‌دهد. پس به جای آن چه بگوییم؟ شما میتوانید از این جمله ها استفاده نمایید: "لطفا پایت را به زمین نکوب زیرا صدای آن آزار دهنده‌ است."

۲. "شیطونی نکن".

این عبارت معانی متعددی دارد. به عنوان مثال زمانی که شما آن را با هدف اصلاح صحبت کردن کودک تان بیان می کنید، امکان دارد که او برداشت دیگری از آن داشته باشد مانند تن صدای بلند اسباب بازی‌اش. بنابراین این جمله ی مناسبی نیست زیرا رفتار درست را به کودک نشان نمی‌دهد. به جای آن باید بگویید که کدام رفتار درست است. مثلاً استفاده از عبارت "با مهربانی با برادرت صحبت کن" که باعث می‌شود او دقیقاً درک کند کدام رفتار مناسب و کدام یک نامناسب می باشد. هرگز از یاد نبرید که کودک باید جملات والدین را دقیقاً درک کند تا دریابد کدام رفتار مناسب و کدامیک نامناسب است.

٣. "درست بازی کن".

اگر هنگام بازی با کودک تان متوجهشوید که او در حال جرزنی است و این جمله را به او بگویید، بدانید که در واقع تأثیری بر او نخواهد گذاشت چرا که کودک منظور شما را از کلمه "درست" نمیفهمد. پس بهتر است دقیقاً رفتاری را که میخواهید از او ببینید، به زبان بیاورید. به عوان مثال از جمله ی "قوانین بازی را رعایت کن" استفاده نمایید.

۴. "حرف نزن"

مشکل این جمله در این است که کودک تان دلیل حرف نزدن را نمی‌ فهمد؛ آیا در مکان ساکتی هستید و از او می‌ خواهید که آرام ‌تر سخن بگوید؟ سعی کنید تا برای او توضیح دهید که چرا چنین چیزی از او می‌‌ خواهید. مثلاً "این جا کتاب خانه است، آرام‌ تر صحبت کن" و یا "بگذار نوبت تو شود، سپس سخن بگو".

۵. "مراقب باش".

این جمله ی ساده، هیچ تأثیری بر روی رفتار کودک تان نمی‌ گذارد. بهتر است تا منظورتان را واضح تر بیان کنید. آیا هنگام نوازش سگ یا هنگام دوچرخه سواری باید مراقب باشد؟ به جای آن چه بگوییم؟ نیت خود را دقیقاً بیان نمایید. به عنوان مثال "آن لیوان را با دو دستت بگیر تا نیافتد."




منابع این نوشتار محفوظ است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.