اجتماعی - خاطره

گذری بر مسائل روز جامعه اعم از فقر، بی کاری، بیماری، ازدواج، اعتیاد، کودک آزاری و ... با مدیریت خانم بشیری

اجتماعی - خاطره

گذری بر مسائل روز جامعه اعم از فقر، بی کاری، بیماری، ازدواج، اعتیاد، کودک آزاری و ... با مدیریت خانم بشیری

کوله پشتی - آیا می دانستید سردی و گرمی غذا بر خلق و خو تأثیر می گذارد؟!


حتماً برای تان اتفاق افتاده که گاهی اوقات پس از خوردن یک خوراکی یا غذا، عمل کرد فیزیکی و جسمی بدن تان تغییر می یابد و واکنش های روحی یا روانی تان متفاوت می شود؛ به عنوان مثال وقتی شما ماست یا دوغ می خورید، نوعی حالت کرختی و لختی به شما دست می دهد و برعکس غذاهای تند و فلفل دار شما را سرحال می نماید؛ این پدیده را متخصصان تغذیه درمانی می گویند. آن ها بر این باورند که خوراکی ها چه از نوع سنتی و چه با شیوه ی جدید تأثیر به سزایی در روند فعالیت روزانه و حالات روحی - روانی افراد دارد و بر کنش و واکنش های ایشان مؤثر است. با این حساب به دنبال یک تغییر ناگهانی جسمی و روحی باید، نوع تغذیه را نیز بررسی کرد. پس با یک برنامه ی غذایی صحیح و علمی می توان خوردن مشت مشت داروی جور وا جور را کنار گذاشت و بابت قرص و دوا هزینه ی کم تری پرداخت کرد.

عوارض استفاده از غذاهای سرد و گرم

غذاهای سرد موجب بی حالی و تشدید افسردگی می گردند و استفاده ی بیش از حد آن ها باعث رخوت بدن، کندی حرکات، سستی مفاصل، سنگینی پلک ها، کرختی زبان، خواب آلودگی، کم حوصلگی، افزایش اضطراب و دل تنگی، وسواس، سرگیجه، سردرد، تهوع، سوزش و نفخ معده، افزایش حجم ادرار، آب ریزش از دهان، ضعف بدن و خمیازه خواهد شد. ولی در عوض با استفاده از مواد غذایی گرم بدون هیج عارضه ای می توان انرژی جسمی و روحی مضاعفی را دریافت کرد. با مصرف این گونه از خوراکی ها حرکات سریع تر از حد متوسط و معمول گردیده و سرعت سخن گفتن و پیوستگی گفتار افزایش می یابد. این تغییر در پلک زدن ها، رسایی صدا و از بین رفتن بی تابی و آشفتگی در افراد قابل مشاهده است. البته این نکته را هم نباید نادیده گرفت که استفاده ی بیش از حد غذاهای گرم، باعث بی خوابی، سرخی پوست، تشنگی زیاد، تلخی دهان، سوزش ادرار و ... می شود و انسان را دچار مشکل می سازد. پس حتی الامکان می بایست در فواصل فعالیت های روزانه، از مصرف غذاهای سردی خودداری نمود و در عوض در هنگام شب از خوراکی های سبک هم چون نان و پنیر یا ماست استفاده کرد.

کربوهیدرات ها بهترین میان وعده

مصرف کربوهیدرات ها نظیر سیب زمینی، نان، برنج، گندم و...  در هنگام صبح در مقایسه با پروتئین ها، باعث از بین رفتن خستگی و افسردگی می گردد و در هنگام شب خواب آلودگی ایجاد می کند. این مواد غذایی به عنوان یک میان وعده ی مناسب، هوشیاری افراد را افزایش داده و استرس را از آن ها دور می سازند. جالب است بدانید تغذیه مواد کربوهیدراتی مستقیماً در بیوشیمی مغز تأثیر گذار می باشد. در عین حال استفاده از کربوهیدرات ها و مواد کم پروتئین برای زنان، در زمان بیش از قاعدگی باعث افسردگی، عصبانیت، گیجی، غم گینی، خستگی، حساسیت و خمودگی خواهد شد. متأسفانه در دنیای ماشینی و صنعتی امروز، مصرف غذاهای سالم کاهش یافته و غالب اوقات شعاری بیش نیست و مردم و متولیان کم تر به تغذیه ی سالم بها می دهند.



منابع این نوشتار محفوظ است.

نظرات 1 + ارسال نظر
ایمیل های بارانی یکشنبه 24 آبان 1394 ساعت 23:43 http://emailhaybaraniorg.blogsky.com

سلام. دوست عزیز. مطالب زیبا و ارزشمندی دارید. همواره موفق و پیروز باشید.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.