اجتماعی - خاطره

گذری بر مسائل روز جامعه اعم از فقر، بی کاری، بیماری، ازدواج، اعتیاد، کودک آزاری و ... با مدیریت خانم بشیری

اجتماعی - خاطره

گذری بر مسائل روز جامعه اعم از فقر، بی کاری، بیماری، ازدواج، اعتیاد، کودک آزاری و ... با مدیریت خانم بشیری

کوله پشتی - ٧ غذایی که هوش را از بین می برد ...


در رژیم غذایی ما برخی از مواد هستند که با خوردن آن ها ذهن ما تحت تأثیر قرار گرفته و کم هوش تر می گردیم. این دسته از مغذی ها شامل الکل، خوراکی های کم ارزش و قندهای مصنوعی می باشند که در مغز ذخیره می شوند و زمینه ی بیماری های مختلف را فراهم می آورند. پس برای حفظ یک زندگی سالم نگه داشتن حد اعتدال، امری حیاتی ست که اغلب ما به آن بی توجهیم.

١. الکل

ما معمولاً از پیامدهای مخرب و ویران گر الکل بر کبد خود بی اطلاعیم و از عواقب جبران ناپذیر آن بر سلول های مغزی نیز بی خبریم؛ عوارض مهمی که می تواند باعث لغزش حافظه، عدم تمرکز، گیجی و مستی شود و در طولانی مدت قوای شناختی را تحت تأثیر خود قرار دهد.

٢. فست فودها

برگرها و سرخ کردنی ها از جمله موادی هستند که ما را به خوردن بیشتر وسوسه می نمایند ولی این موضوع باعث انباشت چربی در بدن گردیده و علاوه بر چاقی عوارض خطرناک دیگری را نیز به همراه دارد. به عنوان مثال نشاندن سطوح بالایی از چربی و کلسترول بر دیواره ی خون رسان مغزی که زمینه ی سکته های ناگهانی را فراهم می سازد. هم چنین مصرف بالای این گونه غذاها مانع تولید دوپامین (هورمون شادی) در بدن گردیده و فشارهای عصبی و افسردگی را باعث می شود.

٣. محصولات غذایی غنی از قند

مصرف بیش از حد قند منجر به کاهش تولید ماده "فاکتور نوروتروفیک" در مغز می گردد؛ موضوعی که اختلال در یادگیری و به خاطر سپردن اطلاعات را تقویت کرده و بر مهارت های شناختی و ادراکی انسان تأثیر می گذارد.

٤. غذاهای منجمد شده

اکثر افراد مجبورند که در زندگی خود به دلیل کمی وقت غذاهای خود را فریز کنند و بعد سر فرصت و در وعده های مشخص از آن ها استفاده نمایند. اما نکته ی جالب توجه این جاست که مواد یخ زده و منجمد مذکور خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش داده و روند تخریب سلول های مغز (زوال عقل) را تسریع می بخشند.

٥. محصولات غذایی شور

مواد غذایی شور مانند خوراکی های قندی اعتیادآورند و عواقب خطرناکی را به دنبال دارند. افزایش سدیم در نوسانات فشار خون مؤثر بوده و در بلند مدت توانایی های فکری را مختل می سازند. برای همین است که پزشکان توصیه می کنند که مصرف نمک را کم تر نموده و از زیاده روی در خوردن آن بپرهیزیم.

٦. پروتئین های فرآوری شده

مصرف پروتئین های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس بسیار خطرناک بوده و به دلیل استفاده از مواد نگه دارنده ای نظیر نیترات سدیم در آن ها می توانند سرطان زا نیز باشند.

٧. نیکوتین

نیکوتین با میزان مصرف بالا باعث کاهش عرضه خون و اکسیژن به مغز گردیده و زمینه ی بروز سرطان ها را پدید می آورد. علاوه بر این با سفت کردن موی رگ های بدن و تأثیر منفی برعمل کرد سیستم عصبی عوارض خطرناکی را به همراه دارد.



منابع این نوشتار محفوظ است.

نظرات 1 + ارسال نظر
ایمیل های بارانی چهارشنبه 27 آبان 1394 ساعت 00:19 http://emailhaybaraniorg.blogsky.com

سلام. دوست عزیز.وجود دوستان مهربان و عزیز باعث شادی همه می شود. از حضور گرم و پر مهرتان در وبلاگم سپاسگذارم. موفق و سربلند باشید. در ضمن مطالبتون هم جالب و آموزنده هست.خسته نباشید.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.