اجتماعی - خاطره

گذری بر مسائل روز جامعه اعم از فقر، بی کاری، بیماری، ازدواج، اعتیاد، کودک آزاری و ... با مدیریت خانم بشیری

اجتماعی - خاطره

گذری بر مسائل روز جامعه اعم از فقر، بی کاری، بیماری، ازدواج، اعتیاد، کودک آزاری و ... با مدیریت خانم بشیری

راه کارهایی برای افزایش اعتماد به نفس در دختران

 

همه ما در شرایط و موقعیت های مختلفی از زندگی، مشکلات مربوط به "عدم اعتماد به نفس" را تجربه کرده ایم خصوصاً در دوران نوجوانی که شخص، خویش و جهان اطرافش را بهتر می شناسد. اما از آن جایی که خود انگاره هر کس با گذشت زمان تغییر می کند، اعتماد به نفس فرد هم ثابت نمی ماند و در طول زندگی دست خوش تحول می شود. در مورد دختران باید گفت معمولاَ زندگی را با انرژی زیاد آغاز می کنند، زود به حرف می آیند و اجتماعی و شاگرد اول هستند. اما در دوره ی زمانی بین مراحل پیش دبستانی و متوسطه، ترکیب گیج کننده ای از فشارهای اجتماعی جدید، انتظارات بیش تر در کلاس و نشانه های ترکیبی از جامعه مانند همه ی تلاشت را بکن، هرچه بخواهی میتوانی به دست آوری، اولین اولویت تو زیبا بودنت است و غیره باعث می شود غالباً دختران از لحاظ اکادمیک عقب افتاده یا شوق شان را از دست بدهند و در نتیجه در سنین بین ۱۰ تا ۱۴ سالگی به طور محسوسی دچار "ضعف اعتماد به نفس" شوند. با رعایت کردن این ۹ راه حل مفید می توانید "اعتماد به نفس" و انعطاف پذیری دخترتان را برای سال های سختِ پیش رو بالا ببرید.

۱. او را برای ابراز وجود تشویق کنید تا بتواند نیازهایش را با بزرگ ترها در میان بگذارد و هم چنین هنگام برخورد با هم سالانش از یک فضای شخصی بهره مند باشد.

۲. برای تعریف و تمجید از دخترتان به کلمات عادی بسنده نکنید و سعی نمایید صحبت تان را بست و گسترش دهید. به عنوان مثال به او بگویید "حافظه خیلی خوبی داری" یا "تو در این کار بی نظیری".

۳. تحسین شما باید مرحله به مرحله و با واقعیت سازگار باشد چرا که او می داند که یک نابغه موسیقی یا بهترین هنرمند زمین نیست.

۴. به وی بفهمانید که مواقعی مانند دعوت نشدن به هر جشن تولدی، ممکن است باعث گردد تا تنها بماند و این امر به منزله ی توهین به شخص او نیست بلکه عدم ناهماهنگی سنش با آن مجلس باعث بروز این برخورد گشته است.

۵. او را به انجام رقابتی سالم تشویق کنید؛ مثلاً برای اتمام تکالیفش از او بخواهید چند بار اول را خودش تلاش نماید و بعداً در صورت نیاز به او کمک برسانید.

۶. اگر دوست دارد ژیمناستیک، فوتبال یا هر ورزش دیگری را تجربه کند به او شانس ورود به بازی را بدهید و برایش تصمیم گیری نکنید تا بتواند به توانایی ها و استعدادش دست یابد.

٧. درباره نقاط قوت و ضعفش فرضیه نسازید چرا که بچه شما دختر است و بدین معنا نیست که باید با کاستی ها و نقص هایش دست و پنجه نرم کند یا آزمون های خواندن را به سختی طی نماید. خواسته هایش را دنبال کنید تا نقاط قوتش را تقویت کند و ضعف هایش را بهبود بخشد.

۸. تصویری از بدن سالم را برای او الگو قرار دهید. زمانی که می پرسد "من زیبا هستم؟" با انرژی به او بگویید "بله!" و هنگام تحسین از ظاهرش، فعالیت هایش را هم پر رنگ نمایید؛ مثلاً صراحتاً بیان دارید که "امروز توی ژیمناستیک عالی بودی." یا "روی صحنه چشمانت برق می زد".

۹. برای تداعی کردن نقش های مثبت زنان در ذهنش، از هر فرصتی استفاده نمایید تا به دخترتان نشان دهید که خانم ها می توانند هر کاری را انجام دهند. بهتر آن است که برایش کتاب هایی با شخصیت های زن قوی بخوانید تا بدین وسیله و بدون سخن رانی سریعاً ایده را منتقل کنید.




منابع این نوشتار محفوظ است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.